نـعـكـشـة

شوية كلام والسلام..مليش دعوةلوبعدما قريته قلت انك ضيعت وقتك..اقرأعلى مسؤليتك الخاصة

والله و توجوكي يا نعكشة

تحديث:
في مدونة شخابيط : لوحات ( نعكشة) عن : 1- علي الفراش 2- اوضاع 3- رسمة نفساوية
وكمان كتاب Drawing Faces أو رسم الوجوه و لينك بالسايت بتاع الكتاب
يا ريت تشرفوني هناك
......................
سلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

كيف الحال؟؟

يا رب تكونوا بخير

بما إني مش لاقية حاجة اكتبها
وبما إني او الناس ملت من حكاية القصص اللي ورا بعضها
وبما إني في نفس ذات الوقت بحب الرغي
فلازم الاقي حاجة
بُقي ( او اصابع يدي علي الكي بورد ) يلعب
مليش دعوة

وبما إن كان جايلي تيجان من مصادر كتيرة حلوة تيجان دية
عشت و شوفتك يا نعكش ( علي رأي ميادة) بتعرفي تجمعي

المهم بقة هما من مناطق مختلفة اصلي مشهورة طول عمري هههههههههههههههه
أنا اصلا كنت قاعدة بنش ولا لاقية ولا صامولة في تاج حتى ( التاج الجديد بصواميل اليومين دول الصواميل دية بدل الجواهر اكمن الحديد غلي)
و إذ فجأتان الخير لما بيجي بيجي بالكومة
وبما انكوا مش هتستحملوا 3 تاج في طقة واحدة ( شوفتوا الخير)
وانا عن نفسي مش هستحمل
فأنا هاخد اللي جالي الاول بالاول
قشطة

الأول ( علي رأي يوسف وهبي ولا كان اسمو اية ابو شعر دة آة انور وجدي في امير الانتقام)
اتعاد مرة تانية الفيلم دة بفريد شوقي المهم

الأول
نظراً لأني ملاقتش تاج شكله منكوش ومعوق
فأنا قرقرت اني اصمم التاج بتاعي بنفسي
طبعاً جميل
شكلي كدة هحب ال Paint brush و هفقعلكوا مرارتكوا برسوماتي عليه
ياتي قمر


التاج دة جالي من ميرو صاحب مدوننة من أجل البشرية المعذبة
ومخترع هذا التاج هو احمد هشام صحب مدوننه بلدك يا رأفت
والتي ستجاوب التاج هي نعكشة صاحبة مدوننة نعكشة

بدأت تدون من امتي ؟ و دخلت العالم ده ازاي ؟

سؤال ظريف جداً . من ممممممممم يادي النيشة عالذاكرة من اخر السنة اللي فاتت او بداية السنة دية و كان في مدونتي الاولي Swing
قعدت فيها فترة طويلة يعني و حطيت فيها حاجات ليا برضو بس مكنتش حاسة اني مرتاحة فيها معرفش لية

... انا اصلاً انسانة ملولة....

المهم غيرتها لمدوننتي دية نعكشة شهر ابريل باين ولا مش عارفة اية

دخلت العالم دة عن طريق: مهند صاحب مدونة- الباحث عن الحقيقة - قالي سيبك من الشات و الهطل دة و قوليلك كلمة مفيدة في حياتك
وانا مصدقت صراحة
و قعد يعلمني حاجات كتير
تسلم يا سيد مهند


ايه كان انطباعك في البداية ؟
مكانش عندي انطباع .... او كان عندي وانا مش فاكرة ........ بس عادي يعني حسيت ان يا مكان بحط فيه الحاجات بتاعتي بدل مانا كل شوية اقرف الناس المشيتين و اقولهم اسمعو وعوا هقولكوا شعر و حاجات كدة

مين أكتر واحد بتهتم بتعليقه علي بوستك الجديد ؟


ممممممممم حالياً ؟؟؟؟ يعني هما ناس كتير مش واحد بس
بالنسبالي أي حد بينقد الكلام او الموضوع اللي انا كاتباه و بيحلله من وجهة ويناقشني في الي كتبتوا بحب تعليقه جداً و يعني ببقى في قمة سعادتي لما اقراله حتى لو بيقولي: إية القرف اللي انتي كاتباة دة كان المفروض تكتبي كذا وكذا عشان تبقى احسن
بس كأسماء
ممكن نقول و محدش يزعل لإن زاكرتي حلبسة خالص

علي سبيل المثال و ليس الحصر

أراجوز صاحب مدوننة أراجوز بس هوه بقالو كتير مش معبرني
محمد حلمي مخلوف صاحب مدوننة لمحة من حياة الكائن صفر ( يعني هذا الشخص فعلاً فعلاً بعتز بأراءة جداً من ناحية الأدب)
كوشيا صاحبة مدوننة قصاقيص ( الأنسانة دية رائعة ... بحس فعلاً بتعليقها دخلت جوايا و تمعمقت و طلعت بالمفيد)
آدم الغامض صاحب مدونة افكار في عقلي بتزعقلي ( ساعات كدة بتطلعله أراء مفيدة و بتوريني حاجات معيننة)
والله ما فاكرة يخربيت الغباء الاصطناعي
آه راجي صاحب مدوننة عين في الجنة ( كان بيظبطني في اللغويات و الحاجات دية ربنا يخليك يا رب)
ورود و اشواك صاحبة مدونة عازفة الأوتار ( بتحسسني كدة انها جابت الخلاصة)
بنوتة مصرية صاحبة مدونة دي دماغي ( ساعات برضو بتتحفني بأحاسيسها)
كتير والله بس أنا اللي معوقة ذهنياً
او فاكرة يعني مثلاً زي نور الحياة و ميرو و نورة الخشن و فارس با جواد و داركنس ( علبة ألوان) و محمد داوود و غيرهم والله بس انا مش هينفع اكتب كل الناس

فعلاً فعلاً : أي حد بيكتب في اطار النقاش بعتز بتعليقة جداً جداً جدا اكتر من الناس اللي فوق لو كان كاتب نقاش و هما مش كاتبين

و بكره حكاية حلوة قوي و خطيرة موت و الكلام دة

مين اتعرفت عليه من خلال المدونة و نفسك تتعرف عليه في الحقيقة ؟
هوه انا اتعرفت علي حد أصلاً ههههههههههههههههههه

يعني ممكن تقولوا سبهلة نفسي اشوفها هيا ووورود وا شواك و نورة الخشن و خيخة و بنوتة مصرية و بصوا
كل البنات عشان انا كدة هتفتح زي السؤال اللي فات


ايه أهم حاجة اتعلمتها من عالم التدوين ؟

متعلمتش حاجة صراحة .. عشان مبقاش كدابة
ولو اتعلمت حاجة وانا مش واخدة بالي فانا مش واخدة بالي عشان اقولها

تحديث : اكتشفت اني اتعلمت شوية حاجات علي الصعيد الادبي و علي الصعيد الفني


ايه أكتر حاجة كرهتها ؟
مش حاجة معينة ينعني مفيش حاجة بكرهها كره بقة و بتاع

بس بتتفقع مرارتي من التعليقات مثلا :
سوووووووووووو روعة
تحفة تحفة
خرافة لأ انتي معدية


بحس ان اللي جه مقراش
و حتى لو قرا محسش بحاجة

لأنه أكيد لو قراها بتعمق كان نفسه يقولي كلمة
انشالة يقولي :ليه كدة ،او مثلاً الافضل كذا ،أي حاجة بحب التواصل جداً
.........
هييييييييه أول تعليق و راجع تاني
او بسجل حضور و راجع تاني
طب انا استفدت إية؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انشاله تكون التعليق الاخير و بعدها بخمسين بوست
و كلمتني في الموضوع و ناقشتني هبقي سعيدة جداً
............
بتفقع مرارتي برضو من اللي يرمي التعليق و يجري .. و الرخامة بقة يكون سألني سؤال ولا حاجة وانا جاوبت علية

طيب فيه اختراع اسمة تتبع باقي التعليقات عالايميل
مش عايز ايميلاتك تزيد
ابقي تعالى تاني المدونة
مبحبش النظام دة صراحة
يعني مثلاً حتى لو كاتبة أي حاجة بروح اشوف الرد عليها كان إية


ممكن تدي مثال عن اللي بتحلم تلاقيه ؟
انا هحلم لمين ولا لمين مش كفاية بحلم لنفسي
طيب طيب
نحلم للمدوننة يلا
المفاجأة بقة

مبحلمش بحاجة
هههههههههههههههههههههههه
رخمة طول عمري

طيب خلاص متزقوش
يعني كان نفسي في تنوع اكتر من كدة
يعني مثلاً : اكثر المدونات يا اما (سياسة يا اما ادب و شعر و يا اما فنون جميلة رسم و موسيقي )

يمكن قصور مني
او قصور من أي حد المهم يعني الاقي اختلاف
علوم ( فيزيا مُبسطة طبعاً عشان الجُهلاء أمثالي ، كيميا ، رياضة ، ألعاب بتاعت الزكاء)
تاريخ مثلاً
جغرافية
ثقافة عامة
معلومات عن كُتاب عن فنانين عن كيميائيين
معلومات كدة يعني
ملاقتش صراحة

ولو حد يعرف مدونات كدة يا ريت يقولي هكون شاكرة ليه جداً


نفسي كمان يتعمل اجتماعات ثقافية ( صالون تدويني)
او تنوية عنها بحيث نقدر نستفيد اكتر


حاسس ان التدوين له تأثير ؟
علي إية بالظبط؟؟؟
أي حاجة في الحياة دية مهما كانت تافهة( ولا اعني بالتدوين انه حاجة تافهة)
بتأثر
أي حاجة بتأثر في الكون
لكل فعل رد فعل
يعني مثلا لو رميت الكورة علي الارض حاجة بسيطة و يمكن في بال حد ولا حاجة
بالعكس انا نشط بيها بعض من عضلاتي و تابعتها بعيني فقوت قدرتي علي التتبع و افتكرت اهوه اني كنت رميت الكورة فبقت زكرى ليا بستخدمها عشان افرح بيها او ازعل او واتفر

أكيد مؤثر

سلباً بقة إيجاباً حسب المدونة نفسها

طيب كلمة أخيرة ؟

اعتقد والله اعلم ان الناس طفشت و فية اللي مكملش البوست اصا و فية اللي زهق
و فية اللي قفل المدونة
بس الناس اللي تعبو نفسهم و قروا ابوست او التاج للآخر
آسفة لو كنت مفدتكوش
مبسوطة لو استفدتوا ولو من فسفوسة من كلامي

كلمة آخيرة بقة ( يييييييييييه) استحملو استحملوا بعلمكوا الصبر

انا فعلاً بحترم كل كلمة نقد ليا و بستفسيد منها جداً
انا كنت عاملة المدوننة عشان اتناقش مع الناس و اتواصل معاهم و يفيدوني
ولو اقدر افيدهم هفيدهم
لو لاقيتوني يا جماعة حيدت عن طريقي
و عملت حاجات مشينة او وحشة
يا ريت تعيدوني لرشدي
لو حد شايف فيا حاجة مش كويسة يقولي
سواء أنا قبلت الحاجة دية و غيرتها ( خد ثوابي)
او عرفت صفة عني - لإني كتير بتصرف كدة جهجهوني-( الكلمة دية عرفتها من واحد كان بيفرجنا على شالية من كام سنة) و مبلاحظش كويس
او حتى معملتش بيها
خد ثواب النصيحة
سوري اني عطلتكوا

تحديث : افتكرت حاجة

شوية مدوننات كدة عاجبني

صور ساخرة : بتاعت EgyBoy و اللينك بتاعة في البوست اللي فات لإني تعبت

مدوننة بلدك يا رأفت : هذا الرجل يفكر

مدوننة : طيارة ورق ( عميقة قوي)

مدوننة : قصاقيص ( بحب اسلوبها جدا)

مدوننة : من اجل البشرية المعذبة : لية نظريات نظريات

مدوننة فارس بلا جواد : شعر علي اصوله

مدوننه : لمحة من حياة الكائن صفر : عايز تستمتع بانك تركز عشان تستمتع و في الاخر هتستمتع ( لية اسلوبه)

مدوننه : المهم هات من الآخر : ممكن فجأة تلاقيها بتتكلم عنك مش كشخص بس تحس انها بتوصف مشاعر الناس قوي

مدوننة : نداء إلي الحياة : عايز تريح اعصابك روحها

مدوننة : نورة الخشن آه و كفى : في كلمات قليلة توصف موضوع كبييييييييير

مدوننة :كيكي فكك مني : روقااااااان

مدوننة رحايا العمر : برغم اني متمعمقتش فيها كتير بس هذا الرجل بيتكلم كلام كبيير

مدوننة : عارفة مش عارفة ليه : عايز تحس بجمال البساطة روح هناك

مدوننة : علم الهسس : مُخ

مدوننة : مقهى ليلي : he's Got Style

مدوننة : روح قلب ماما : بحس اني روحت البيت

مدوننة : شريف مش فاكرة اسمها اية دلوقتي و مكسلة اروح : هذا الرجل انسان راقي

بصو لو سبتوني هقعد اكتب من هنا للصبح- معظم- المدوننات اللي علي الجمب عندي مدوننات عسولة



سلامٌ عليكم
أوجه التاج .. ينهاااار نسيت السؤال دة


ميادة رفعت

حنين


استراحة محمد


بنوتة مصرية


محمد داوود


سبهلله


مش عارف


راجي


ابو صلاح


انجي


عالم الهس

نور الحياة
داركنس

كيكي

انا كنت كاتبة ناس كتير بس كسلت بقة

فأي حد نفسة ف يالتاج ياخده

سلام عليكم

لحظات من عمري ( سامحني )

تنوية:
في مدوننتنا شخابيط لوحة للفنانة عازفة الاوتار - ورود و أشواك-
...................
برضه ملوش علاقة بالقصة اللي قبلها و دية مجرد لحظات من العمر
أمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــي ، محمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد

دوت صرخات عالية فجأة قبل أن تسرع أمها لتلحق بها

قالت برعب: ماذا هناك
أظن أنني سألد، آه لا ... لا أستطيع ... أمي... أم...... .
تسارعت أنفاسها لم تعلم كيف تقول لها ما تحس به ولكن أمها كانت تحس بها فعلاً
دلف محمد مسرعاً إلي غرفتها فوجدها باهتة اللون علي جبينها قطرات عرق وهي مرتعشة
اقترب منها قائلاً بهدوء مصطنع: شششششششششش خذي نفساً عميقا ( مثلما أفعل) ثم اخرجيه بهدوء

حاولي
بدأت تحاول و هي ترتعش

ثم فجأة

آآآآآه .. لا .. سا .... سألد ... تكررت كلمتها الأخيرة و هي ضاغطة علي شفتيها حتى كادت تمزقها مع اهتزاز شديد في رأسها من شدة تقلص عضلاتها.

ألبستها أمها عباءة و انطلقا في السيارة و أمها لا تنفك تقرأ كل ما حفظت من الآيات القرآنية
شخصت عينيها فجأة و ضغطت بشدة علي ضروسها و علي يد أمها : توقف ، أرجوك توقف لا تحرك السيارة فأنا ......... لم تستطع إكمال الجملة ......
أبطأ من سرعة السيارة حتى وصلا إلي المشفى

أسرع يصرخ في الاستقبال : أختي ستلد أرجوكم أسرعوا.....
انطلقت معه إحدى الممرضات للتأكد و نادت علي العامل ليحضر لها سريراً متنقلاً
وضعوها علي السرير المتحرك و انطلقا في الطريق إلي مقر الولادة
نظرت بعينين زائغتين و دموع هاربة إلي امها و بشفاة مرتعشة قالت : قولي لحسن أنني لم أستطيع احتمال أكثر من ذلك .....أخبريه أن يعامل ابنتنا كما كان يعاملني ... و أن يسميها حنان كما اتفقنا .
طمأنتها أمها قائلة : بل ستقولين أنت له هذا.
لم تستطع أن تجادل أمها في هذه اللحظات .
ازداد شحوب وجهها و ازداد تصبب العرق منها ووهنت ضغطتها علي يد أخيها
نظرت إلي محمد في محاولة صعبة أن تبتسم : إن نورا تحبك ، لا تتركها مهما فعل بك أبيها ، لا تحطم قلبها الصغير ، الذي اكتفي بأن يضعك فيه فأنت تملئه تماماً .......... عدني بأنك ستكون معها إلي الأبد، ان تفعل ما تستطيع ولا تستطيع كي تتزوجها
لم يملك إلا أن يقول : أعدك يا أختي ، ولكن عديني أنتي أن تصمدي
بدأت كلماتها تتفلت منها و عينيها تدوران
.
أول مرة التقت بحسن صدفة: أحست و كأن الحياة دبت في قلبها ولم تعلم لماذا ..... قدم لها وردة : أخذتها بيد مرتعشة ...........طلب منها الزواج : لم تملك إلا أن تومئ برأسها في خجل .......... لأول مرة يقول أحبك : احتضنته و دار بها .......... أول مرة يسافر: تحبس نفسها في غرفتها لا تريده أن يرى دموعها .......... عاد بعد شهر و يومين: طارت في المطار كيمامة عولجت من انكسار جناحيها ............. سكنا في شقة جديدة بدل من سكنتهما فوق السطح :شموع و رقصات ناعمة و نظرة انبهار بزوجها .......... قالت له أنا حامل شهق قائلاً أريدك لي وحدي .......... سافر منذ شهران أمسكت بيده بشدة و أعطته ورقة كُتب فيها " لم أكن سأحتمل أن يرفضه أبي نظراً لسوء حالته المادية أظن أني سأبقى معه إلي أن يحين الأجل"

أسرع الطبيب إليهم همهم ببعض الكلمات اللاتينية إلي الممرضة التي أسرعت لتأخذها بعيداً عن عيني أمها القلقة و أخيها الذي راح يدعو الله جاهداً
وقت يمر .... و هما يبدلان الأماكن
قال محمد :ءاتصلتي بحسن ؟؟؟
قالت : لم استطع الوصول إليه
أغمض عينيه بأسى فأمسكت أمه بيديه : تفاءل
أجاب في يأس : سأحاول
.
خرجت الممرضة مسرعة و علي وجهها علامات الخوف و الرعب فقامت الأم مسرعة لتسألها عن حال ابنتها فقالت : بخير بخير ... ركضت إلي زميلتها الممرضة الأخرى : ابعثي أحداً ليحضر دكتور أحمد شفيق و اسألي عن فصيلة دم أوه السالبة .
و غابت الممرضة عن النظر
.
تسارعت ضربات قلب أخيها و أمها ....................
دخل طبيب آخر إلي حجرة العمليات في توتر
فأمسكت الأم بالممرضة في عصبية : قولي لي ماذا يحدث!!!!
قالت : لقد نزفت كثيراً مما أثر علي بعض أجهزتها ، للأسف لا يوجد فصيلة ابنتك في بنك الدم .... قالت لها : إذن فخذوا مني .... سألتها بسرعة ما هي فصيلة دمك قالت : أوة الموجبة
حركت رأسها بالنفي قائلة لا يمكن .. نحتاج إلي السالبة ... قالت و أنت : قال محمد : أنا فصيلة – إية-
قالت الممرضة بسرعة و هيا تتحرك باتجاه غرفة العمليات : أعتقد أننا سنضع لها محاليل علها تصمد ولكننا نحتاج إلي نقل دم فوراً........
.
أجهشت الأم بالبكاء داعية : يااااااااااااااااااااااااااااااااا رب
.
خطوات مسرعة باتجاههم ........... وجه تتضح معالمه شيئاً فشيئاً
صرخ محمد : إنه حسن
قالت له أمها دون أن تسأله عن حاله : ما هي فصيلة دمك؟؟؟؟؟؟؟؟
قال وهو يأخذ أنفاسه بسرعة : أوة السالبة
.
صرخت الأم من الفرحة علي الممرضة: إن زوجها فصيلة دمه مناسبة
قالت الممرضة : تفضل معي لنقوم ببعض التحليلات و اخذ منك التبرع
غابا عن الأنظار
وقت يمر
انقبض قلب الأم فجأة
خرج الطبيب الأول و علي وجهه نظرات علمتها أمها جيدا ...
سقطت دموعها بألم
فأردف الطبيب يقول : للأسف لم نستطع أن ننقذ حياة المولودة
.
شخصت عيناها من الفرح ... كادت أن تقبله ...
قالت بصوت مرتفع : هذا يعني أن ابنتي بخير؟؟
أجاب : لقد حضر دكتور احمد في الوقت المناسب .
.
امتزجت دموع الفرح مع دموع الألم
أسرعت الممرضة بالدخول إلي حجرة العمليات محملة بكيس الدم
.
اقترب حسن من أمها قائلاً : هل علمتِ كيف حالها ؟؟؟
قالت بأسى : لم يتمكنوا
شخصت عيناه و قال : لااااااااااااااااا
كيف هذا................
سقط علي الأرض مغمضاً عينيه من الألم
ارتعشت شفتاه
اسقط رأسه للخلف ناظراً لأعلي و قد هربت دموعه منه
قائلاً : لا تتركيني يا حلااااااااااااااااااااااااااا .
لا تدعيني وحدي .
بادرت الأم بسرعة : حلا بخير
ألتفت إليها بسرعة
أكملت : لم يتمكنوا من الحفاظ علي حياة المولودة
خرجت حلا من غرفة العمليات و هي غائبة عن الوعي
.
وقت يمر في غرفتها و هي نائمة ..........
دموع تخرج من بين جفنيها المغلقين
امسك حسن بيدها في حنان
أول مرة التقى بها صدفة : لم يستطع أن يرفع عينيه من عليها ............ أخذت وردته بيد مرتعشة : أحس و كأنه قد وقع عهداً للبقاء معاً و كانت هذه هي الإمضاء ................أومأت برأسها خجل حين طلب منها الزواج : صرخ في نفسه عالياً أحبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك ....................... حين قالها علانية احتضنها و كأنه يحتضن كل سعادته بكلتا يديه و لا يريد أن يترك سعادته أبداً ............ أول مرة يسافر : أحس و كأن روحه تنسحب منه بصعوبة .....................رآها بعد شهر و يومين و ثلاث ساعات : تسارعت نبضات قلبه حتى انه لم يسمع الضابط حين أخبره بأن عليه جمرك وزن زائد ..............قالت له أنا حامل شهق قائلاً: ألم نتفق أن نؤجل الحمل قليلاً ، أريدك لي وحدي ...... عند طبيب الموجات الصوتية : انظر كيف ابنتنا جميلة . أنتي أحلى. ................... كبرت بطنها ، اقترب منها علي السرير فانزعجت و قالت بحنق : ستخنق الفتاة ..... أمسكت يده قبل أن يسافر و أعطته ورقة فنظر إليها قائلاً بالطبع يا حبيبتي .
.
سقطت من عينه دمعة
قالت بصوت خفيض : سامحني لم استطع أن .......
قبلها علي رأسها قائلاً : يمكننا أن نجلب أولاداً آخرين
حاولت إظهار ابتسامة تضاهي ما بقلبها من فرحة قائلة : حقاً
قبل يدها قائلاً : حقاً

تعليق مع إصراري :

الشخبطة دى بتاعتى(عائدة علي مع اصراري مش نعكشة اللي كاتباها) وهى مكتوبة فى حلا من حسن انفعال لحظى بعد ما قريت القصة

زى الحياة

الحب لما بيتولد

وبنتولد وياه

زى الوجود

لما اراد المولى

م العدم احياه

زى الربيع

لما ظهر

وكسى الشجر

بالحسن يا محلاه

زى القمر

حبك

وأجمل مالقمر

طول م القمر بيغيب

وحبك لا

يا شمس أبدا لا تغيب

ولا يحجبك عن قلبى غيب

أنا بعشقك رغم البعاد

وجوه قلبى الف آه

تعليق فتي مصر EgyBoy :

وللتوضيح بقى فصيلة الدم O ليست هى المشكلة فى القصه إنما المشكله هي (عامل ريسس) سالب نسبته عندنا نحن الشرقيين تكاد تكون معدومة أما الأجانب الجنس الأبيض فنسبته 15%

ديه اضافة من عندي انا بقة : لا يمكن نقل دم من الموجب للسالب و إلا سيحدث تجلط في الدم

..................................

حكوك الطبع و النشل محفوسة لنعكوشة

لحظات من عمري ( على الشاطيء)

سلام عليكم
هذه القصة غير مرتبطة بالقصة اللي قبلها ولكن ما اكتبه هو مقطع من الحياة
عشان كدة هيا لحظات من عمري ( مش عمري أنا ) بل عمر أي حد عايز يقول عمري
في جو هادئ . تدغدغه بعض النسائم و تعلو أصوات طيور النورس بين الفينة و الأخرى علي خلفية حالمة من أصوات الموج علي شاطئ ذو رمال بيضاء و بحر تتدرج ألوانه ما بين الأخضر الرقيق إلي الأزرق الغامق ليلتقي باللون السماوي معطياً ....
سقط قلمي بعد أن خبطه بكرته الصغيرة
إلتفت إليه بضيق
سمعت ضحكاته الطفولية فابتسمت.
علمت أنها دعوة منه كي أقوم من علي كرسيي الصغير خشبي الصنع و المنضدة اللذان اتخذتهما مكتبي...
صرخ عليّ : ماماااااااااااا ... شوفي عملت إيـــــــه؟
قمت من مكتبي لأخطو بقدمي علي تلك الرمال الساخنة و يبدأ العد التناقصي لعمري 27 > 23 > 19 > 15 لأصل إليه في عمر الخامسة
حفرت معه و بدأنا نصنع طرقاً و أنفاقاً في مدينتنا الرملية
كنا نتبادل الأدوار
هو يحضر الماء من البحر لنملأ البحيرة بينما أنا أضع القواقع لتزين المدينة ثم أذهب أنا لأحضر الماء و ياخذ هو دوري

ألتفت إلي صرخات ميادة الضاحكة و هي تركض باتجاهنا لتشاركنا عمارة مدينتنا الصغيرة
ثم فجأة ............

وجدتها قد قفزت علي المدينة

شخصت عينانا أنا و عليّ و ارتفعت ضحكاتها التي أثارت في غريزتي الطفولية ..
و بروح طفل غاضب عنفتها قائلة: امشي أنتي وحشة .
انطلق عليّ في البكاء
تبدلت ملامح ميادة حين قالت في حزن : آسفة يا ماما :(

- ماما - ما هذا الذي فعلته . أنا أمها و لست أصغر منها. كيف قلت لها هذا . تخبطت الأفكار في عقلي قبل أن آخذاهما الاثنين في حضني قائلة : متزعلش يا لولو، ممكن نعمل مدينة تانية وانتي يا مودة مش وحشة يا حبيبتي. إنما التصرف اللي عملتيه هوه اللي وحش وأنا محبش بنتي الجميلة تعمل تصرفات وحشة ، ولا إيه يا مودة؟؟
أومأت برأسها
قمت بدغدغتهما فانقضا علي كي يدغدغاني
و ارتفعت ضحكاتنا
لأعود مرة أخري لطفولتي

كم أحبكما
كم تمنحاني ما ظننت أني افتقدته
متى تعود يا قاسم لترى كيف صار بَنوك

احتضنتهما بشدة و غطينا عليّ بالرمال ثم انطلق ثلاثتنا لنستمتع بماء البحر البارد....................
...........................
حكوك الطبع و النشل محفوسة لنعكوشة

لحظات من عمري

قال: هل كان يمكن أن تكوني أنتِ مكانها؟
نظرت إليه باندهاش . لم أعلم عم يتحدث لم تنبت من شفتي سوى همهمة تعجب : هه!!!!
أجاب موضحاً : زوجتي
نظرت إليه بحنان و قسوة لم أعلم هل أحس بمغزى نظرتي ؟
قلت بهدوء : إنه القدر
نظر إلي بشرود قائلاً : ليتكِ كنتِ معي في تلك اللحظات
تصنعت الأسى : ليتني.....

اندلع في عقلي سؤال ...... ماذا تريد مني يا عمر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أجاب و كأنه يقرأ أفكاري : تزوجيني

وقت يمر ...... كنت اقضي ليالٍ طويلة أتخيله يطلب مني الزواج.
كنت متحيرة من عدم إقدامه علي هذا الطلب
وفي كل مرة كنت اختلق في نفسي إجابة جديدة ... مرات كنت أتخيلني سأصاب بالخجل الشديد و تحمر وجنتاي و يُلجم لساني ...و مرات كنت أتخيلني تحت وجه صلب يخنق مشاعري لأصده قائله : لا يمكنني الزواج بك فأنت متزوج
.. مرات أتخيلني سأقفز من الفرح و احتضنه ليدور بي في عالم لا متناه من السعادة... و مرات و مرت و مرات
لم أكن أتصور أن هذا سيكون حالي
تسللت مني دموعي ثم قلت : انتظرتك طويلاً............
قال : كان لا بد أن ارتب أموري .
قلت: و هل ستقبل هي؟؟
قال رافعاً أحد حاجبيه : و هل ستعلم هي؟؟؟
اتسعت عيناي و حدقت به ثم صرخت بصوت خفيض : ماذا تقصد؟
أجاب : زواجاً سرياً .
قضبت جبيني واندفع كل الدم الذي في جسدي إلي رأسي وتسارعت ضربات قلبي حين قلت: وهل أنا ثيب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اتبع وكأنه كان ينتظر انتهاء سؤالي : أنا أحبك ..
تبددت الكلمات من فوق شفتي
تصارعت أفكاري
تهدمت قصوري
سقط عرش مملكتي
طأطأت رأسي قليلاً قائله : هل تعلم ماذا سيكون حال أمي إذا ما علمت برغبتي؟؟؟
أردف بهدوء : ومن قال أنه يجب أن تقولي لها ؟؟؟؟
أدرت رأسي بسرعة تجاهه و نظرت إليه في استنكار مجيبه : إذن فأنتَ تعلم إجابتي.
قال : لن تستطيعي أن تفكري في غيري .. صدقيني فأنا أعلم ما هو الحل الأمثل لكلينا .
قلت بعصبية : الأمثل لي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فتاة مثلي يتقدم إليها الكثيرون و هي رافضة
لست الأجمل و لكني جميلة
أحسبني مثقفة
الأمثل لي أن أتزوج سراً ؟؟؟؟؟ لماذا ؟؟؟؟
قال بهدوء يثير بركاني : حتى أرحمك من لوعة شوقك و حبك لي ....
ألا ترين نظراتك إلي حين أحدثك ؟!!
ألا تتأملين نفسك حين يُلجم لسانك إذا ما وجهت لكي الحديث ؟!
أقسم أنك تسهرين الأيام ناظرة إلي القمر.
كم مرة تمنيتني لو أبادلك شعورك؟؟
كم مرة وددتِ لو ألمس يديكِ ؟
كم مرة فكرتي في أفكاراً ...ثم نظر إلي بخبث...........

أحسست في هذه اللحظة و كأنه قد جردني من عباءة تصنعي الواهن بأنه لا شيء في حياتي.
كيف علم كل هذا؟؟؟
هل كان ذلك واضحاً علي؟؟؟
حاولت أن أُخفيني عنه و لكن من الواضح أنه لن يجدي.
كم احتقرته الآن و كم احتقرت نفسي لعدم قدرتي علي إخفاء مشاعري .
قلت له بثقة : لا يا سيد عمر.. أنا لست موافقة .. أسريٍّ كان أم عَلَنيّ ...و أنا آسفة أن هذه الأفكار راودتك عني..
ضحك عالياً : أنت من ستتلوعين ... قد حذرتك .
نظرت إليه بضيق : من هذا الذي يتحدث عن اللوعة ؟؟؟ . اللوعة تلك لا تكون في بُعد أمثالك ... كم أشفق علي زوجتك. و كم أتمنى لها السعادة ... يكفي هذا .. فأنا منشغلة الآن ......
مضى في طريقه إلي مكتبه متظاهراً بالبرود .. أو أنه بارداً أصلاً .
و تركني هنا .
وحدي . لا بل مع المنغص الأول لحياتي . نفسي ..
توقعت أن تدمع عيناي . أن أنهار . فقد تهشمت كل أعمدتي
توقعت أن أفكر فيه حينها .. كما اعتدت أن أفعل
توقعت أن تلومني نفسي
لكني أكملت يومي كأن شيئاً لم يكن ...
أنهيت عملي و اتجهت إلي بيتي و من ثم غرفتي و بدلت ملابسي بأخرى
نظرت إلي المنضدة بجانب فراشي وجدت كتاباً كان قد أعطاه إياي لإقرأه
اتجهت إليه لأتفقده
تحسسته
شممت عطره الذي يطغي علي أوراق الكتاب
أغمضت عيني
صككت علي ضروسي
أمسكت وريقات الكتاب بشدة وبدأت أمزقه تدريجياً
حتى صرت أمزقه بسرعة
كنت أسارع نفسي
و تسابقني دموعي كي تبلل كل ورقة قبل أن تسقط علي الأرض
سَقَطْتُ
وسقطَ الكتاب معي
و رحت ابكي

حاولت أن الملم أشلاء الكتاب .. جمعت بضع وريقات نظرت فيما كُتِبَ فيها
" أحبك. كقطرات الندى فجر كل يوم علي وريقات زهوري. دعيني أراقصك تحت ضوء النجوم و فوق تلك الأرض المبتلة . اتركي لي نفسك حتى تصعد روحينا لتصل إلي المجرات البعيدة . سآخذك هناك في رحلة طويلة قصيرة " أطبقت علي تلك الوريقات بيدي ثم ألصقت رأسي بها .
قمت إلي نافذتي .. لم أجد صديقاتي النجوم
وجدت قمري قد اتشح بالسواد
لا أعلم كم لبثت علي هذا الوضع
لا أعلم لم...
كلماته العبثية تلك قلبت حياتي و أفكاري.
صرت أرى كل شيء أسود
حتى قطتي . كدت أن أخنقها لكنها تملصت مني و خربشتني في ذعر ثم هربت من غرفتي.

صيحات ارتفعت داخل رأسي .. يعلو صداها حتى كاد يصمني.. أمسكت رأسي بشدة و حاولت غلق أذني . لكنها كانت تعلو و تعلو.. أيها النذل الجبان.... أكرهك..... أتمني لو أني لم أعرفك
تقلبت علي سريري . غير آبهة بالوقت الذي يمضي .. أفقت علي صوت
" الصَلاةُ خَيْرٌ مِنَ النَومِ" و يداً تربت علي كتفي بحنان : قومي يا أمل .. صلي الفجر يا حبيبتي
احتضنتها بشدة .. فبادلتني الاحتضان ................

.........................

حكوك الطبع و النشل محفوظة لنعكوشة

مطبخنا المنعكش ( الحلقة الاولي دة لو هيبقي فيه حلقات بعد كدة لإني مبعرفش اطبخ)

سلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
اعظائي المشاهدين( الرجالة العزاب اللي مش لقين حد يطبخلهم) اعظاتي المشاهدات( الستات الغلابة اللي متجوزين و عندهم قرطة عيال)
أهلا بيكوا في مطبخكوا



مطبخنا المنعكش مع الشيف نعكوشة المنكوشة و بمساعدة خالها
بمناسبة إن انهاردة أول يوم من الثلاثة البيض بتوع شهر رجب
وبكرة الخميس برضو يعني ممكن تصوموا
المهم يعني اعملوا الاكلة عالفطار
بالمناسبة دية كل سنة و سعادتكو طيبين
و متنسوش تصوموا لإني نسيت اصوم انهاردة بس هصوم الباقي ان شاء الله

و بالمناصبة الخطيرة دية

هقدملكوا وجبة ( يخن عجـــــب) أنا اللي مخترعاها
او مش مخترعاها بس يعني أنا الي فنكشتها
بمساعدة السيد العظيم ( خالي ربنا يستره زي ما سترني)

الوجبة إن شاء لله

1- مش دسمة
2- اقتصادية
3- مفرحة للعيال لو عندك عيال سيدتي
4- سريعة التحضير

وبما إني أنا اللي منعكشة المقادير
فإسم الأطباق كالتالي

1- هربرجر
2- مسكعة ( بطريقة سهلة جداً)
3- الطبق الرئيسي ( مكروناتو شوفانكية)
ومتسألونيش يعني إية ( قولي لجوزك كدة هيقول بقة إن سيادتك مستوردة طبق إيطالي)

المهم

نخش بقة في المقادير

معاكي ورقة و قلم ( مش لازم خديها كوبي بيست) هيا دية التكنولوبيا

اهم حاجة ( إلبسي حاجة فوق راسك يا حاجة عشان ميبقاش فيه شعر ولا حاجات من دية وانت كمان البس أي حاجة فوق راسك )

لتحضير المسكعة
1- طماطم

2- شرائح بازنجان

3- بصلة متوسطة الحجم

4- لتر ماء (
مش شرط لتر يعني ممكن اكتر او اقل انتي ادري)
5-ملح و فلفل و بهارات


لتحضير الهربرجر (
بالمناسبة متقولوهاش هام برجر عشان هام = لحم خنزير يا تقولوها بيف برجر يا تقولوها هربرجر او أي حلبسة اهو أي شحاليل)



هربرجر جاهزة من فرجلوا ولا ثري شيفس

( ممكن تستغني عن الهربرجر علي فكرة لإنها طلع طعمها معوق معايا و كانت هربرجر حجرية و إنتي هتلاقي في الطبق الرئيسي المادة البروتينية لذا مش لازم الهربرجر سيدتي
وبعدين الهربر غالي اليومين دول
)
الله يخربيوتكوا :@ متقدروا الناس الغلابة ... مين الست دية
خلاص يا حجة انا اسفة
عالمة غريبة صحيح
انت بتصور يا عبعال :@ كتتتتتتتتتتتتتت
...........................................
عدنا لكم اعظائي المشاهدين (
ابتسامة من هنا لهنا ووش منشكح) بمكادير الطبق الرئيسي

مقادير الصلصة :
1-ثوم (
علي قد ما بتحبي)
2- بصل (
علي قد ما تحبي)
3- مشروم (
المادة البروتينية )
ممكن تستغني بيه عن اللحمة و بعدين سعر المشروم دلوقتي حلو العلبة ب 7 جنية و نص طبعا هتاخدي منها خمس ست واحدات يعني هتكفيكي و العيال يفرحوا انهم اول مرة في حياتهم كلو مشروم بقة
المهم
4- فسفوسة زبدة عشان الريحة بس – حتة صغيرة قوي- (
لو معندكيش ملهاش لازمة) اصلا دسم و حاجة مش لطيفة يعني
5- قليل من الزيت

6- دقيق
( حبة صغيرة معلقة ولا حاجة ومش كاملة يعني )
7- لبن
( لو مش من السراميك يبقي قشطة لو سيراميك خلاص اوك)
8- ملح و فلفل و بهارات
........................
مقادير الطبق:

1- نص كيلو مكرونة اسباكتي ( مش روجينا ) لو ريجينا تبقي حضرتك من الطبقات الراقية واحنا عالم اقتصادية
2- لتر ماء او اكتر( الله اعلم مفروض قد اية)
3- ملح و فلفل و بهارات
4- زيت

نترككم مع فاصل اعلاني

تان تان تان تان
تيرارارورووروروووووووو

لبان فسفسة حلوة و ملبسة طعمة و مفسفسة كلي مرة واحدة هتلقيها كويسة


سمنك في الاكل كتير .. لأ . طب قليل .. لأ استخدمي سمن الشجرتين جزك هيطلقك من أكلتين


امشي يا نموسة يا غلوسة متقرصنيش كيتو هيمسكك يفشفشك فشافيش
.... عندنا كيتو عندنا القرص عندنا كيتو مفيناش قرص

اجري بسرعة يا واد يا حسين هاتلنا ريري منو اتنين



تان تان تان تان
تيراراراروورورورووروووووو

عدنا لكم اعظائي المشاهدين و هقولكم عالسريع
ازاي تعملي المسكعة :
1- قطعي البصل
2- قطعي البتشنجان
3- شوحيهم شوية في زيت قليل جدا عالنار مع الطماطم
4- ضيفي ملحك و فلفلك
5- ضيفي ميتك(
الماية بتاعتك) شيلو الميتين من هنا لأ لأ
6- سيبي الخليط (
والله بتطلع مسقعة حلوة و مش دسمة )
ومش لازم تقلي البدنجان و تصفي البدنجان و تعملي هيصة
هيا دية المسقعة
للطبقات الراقية ممكن تبقي تحطي لحمة مفرومة
بس انا محطتش و كان طعمها حلو جداً
7 – اتركي الخليط حتي يكون متماسكاً

وبكدة خلصتي من المسكعة في 10 دقايق

...............................

اما عن الصلصة للطبق الرئيسي:
1- قطعي التوم صغنن صغنن
2- قطعي المشروم صغنن صغنن
3- قطعي البصل صغنن صغنن

4- شوحيهم كلهم مع بعض
5- حطي ملعقة دقيق متكتريش الديقيق عشان متعجنش

6- شوحيهم لحد ما اللون يبقي حلو كدة مصفر

7- حطي اللبن وانتي بتقلبي ( عشان ميعجنش )
8 - قلبي حتي يصبح الخليط متماسك شوية

9- اطفي النار و حطيها بعيداً
....................................

اسيبكوا مع فاصل ؟؟؟
يلاااااا فاصل


تان تان تان تان
تيرارارارايوويويوووووووووووو


بست . واااااااااااه ......... بحب اتنين سوا يا هنايا بحبهم ازوزا كولا و الهوا يا ميلة بختهم


رايحة فين يا سميرة ......رايحة اجيب شومو ...... جاية منين يا سميرة ....جبت شومو
لسواد غسيلك و نظافتة استخدمي شومو

اطلب زيرو 0900 و كمان 00000 هنديك جوايز فورية ... فيلا و شقة و عربية و هناخد منك قرشينيلا بسرعة الدقيقة بجنية ونص يا تلحق يا متلحقشالفائزين معنا في المسابقة الماضية عم شفطورة و عايدة الزايدة

ألووووووووووووو إيوة ابا الحج انا جبت لفلفون ...... هيع هيع هيع
ألووووووووووو الدجيجة بكام ... 15 قرش للثانية
لأ يا بلاش
الشبكة النعكوشية للأتصالات
شبكة واحدة
بتنهبنا كلنا


تان تان تان تان
تيراارارارارااوووووووووووووو

عدنا لكم اعزائي المشاهدين مع طريقة
تحضير المكرونة :

1- قومي سيدتي بفتح كيس المكرونة
2- ضعي حلة بها شوية ماء و حبة فلفل و شوية ملح (
فيه بيقولوا حطي الملح بعد ما الماية تغلي بس دية شوية كلام كدة كبري يا شيخة مفيش وقت جوزك هيرجع من الشغل)علي النار

3- اتركيها حتي تغلي

4- ضعي محتويات الكيس ( من غير ما تكسريهم في الحلة... العيال - وانا منهم- بنحبها لما بتبقي طويلة) ====>
5-اتركيها حتى يصبح لونها ابيض

6- اغسلي المكرونة( لأ مش بمسحوق الغسيل بس بالماية و تكوني حطاها في الماصفة - الحلة المخرمة من تحت-)

7- ضعيها في صينية ( يا ريت تيفال ) لو مفيش تيفال ( فلوس عالفاضي ) حطي زيت و افضلي قلبي اهم حاجة المكرونة متلزقش

..........................
سيدتي احب اقولك انك ممكن تكوني بتعمل المكرونة دية وانتي بتعملي الصلصة بتاعتها يعني كلهم علي بعضهم مش هياخدو ربع ساعة !!!!
و خدتي عشر دقايق في عمل المسقعة يعني كلها علي بعضها 25 دقيق
و تكوني عملتي اكلة شهية لجوزك و عيالك هيفرحوا انهم كالو
مكروناتو شوفانكية
و قوليها كدة بألاطة و عنجهية يعني منظر شغل شغل

المهم

التقديم :(احلي ما في الموضوع )
لو عملتي كل دة و قدمتيه بطريقة مؤرفة الراجل هيقرف منك و من منظرك
حطي المكرونة في الطبق
حطي علي وشها الصلصة
و حطي عليها حتة بقدونس او كرفس أي حاجة خضرا
و علي جمب الطبق ( لو انتو من العائلات اللي بيكل كل واحد في طبقوا)
او في طبق لوحدو ( من العائلات اللي بتعمل شير في الطبق)
المهم علي جمب الطبق او لوحدو حطي المسكعة
المهم جملية
بالشكل دة

ممكن تعملي سلطة طماطم بقة تبقي ست فله
ولو عندك بواقي تفاح ممكن تعمليها عصير
ولو عندك بواقي خوخ ممكن تعمليها كمبود
( قطعي الخوخ ترانشات ترانشات + شوية ماية + شوية كتيرة سكر ) اغلية عالنار و حطية ف يالتلاجة >>>> احلي من الكمبود المعلب
المهم اعملي الديزرت علي مزاج سيادتك
وبالهناء و الشفاء
همسة في ودنك سيدتي ( استمتعي وانتي بتغسلي المواعين هع هع هع <===ضحكة شريرة)
اوعي تكون صورت الحتة دية يا عبعال
لأ يا مزمازيل نعكشة كلو هيطلع في المونتاش
طيب

( وش منشكح وبق مفتوح من هنا لهنا) و بكدة سيدتي ( أو سيدي لو كنت من العزاب)وصلنا لنهاية حلقتنا من برنامجك الاقتصادي

مطبخنا المنعكش

دمتي سالمة
سلامٌ عليكم و رحمة الله و بركاتة
تتر النهاية
صور بكاميرا نعكشة
مقدم الحلقة نعكشة
فكرة الحلقة نعكشة برضو
طريقة عمل المسكعة عن طريق السلق مش القلي فكرة ( خالي ربنا يخليه )
خلاص خلاص البرنامج تبع شركة نعكشتكو للمصنوعات الغذائية
.........................................
حكوك الطبع و النشل محفوسة لمطبخنا المنعكش

مشاعر متضاربة

في مدونتنا الثانية - شخابيط- http://www.messydrawings.blogspot.com رسومات ل - نعكشة - اللي هي أنا بعنوان - نفسي تتكلم -
.................................
الحاجات دية كتبتها كلها ورا بعض في وقت واحد
فقولت انزلهم كلهم مع بعض
برغم اختلافهم عن بعض


.

.

هل كان لابد من جرح لنفترق؟!!!
لم أكن سأطلب منك المكوث إذ علمت برغبتك في الرحيل
ولكن رغبتك تلك ستكون جرح لي
إذاً فلابد من الجرح لنفترق!!!
.
............................
.
هل كنت تعلم أني أعلم أنك لست والدي؟
ولكن كلينا أدى دوره بإحتراف
فلأتم دوري ببراعة " أحبك يا والدي "
.
.................................
..
لم تكن تلك حافظة أسراري التي فتشت بها.
ولم يكن هذا عشيقي الذي قتلته.
ولم أكن أنا خائنة كما أعتقدت.
فلتنعم بتعذيب نفسك للأبد!
.
..............................
.
- كيف تقومين بهذه الأحجية؟
=أية واحدة؟
- كلما نظرت في عينيكي أحس أني أحلق عالياً لأرى العالم من فوق
= تعلمتها حين ولدتك :).
.
...........................
.
ذاك القارب اتشح بالسواد لمغيبها
وتلك السماء تلونت بالحمره
والبحر صار مزيجاً لامعاً من اللونين
ترى هل هذه هي مراسم جنازتك أيتها الحسناء الساخنة؟؟
.
...........................
.
هل تظن أن ما يؤلمني هو صفعتك على خدي المتورم؟؟
لا. أن ما يؤلمني هو أني انتظرت حتى لقيت صفعة أخرى من معتوة لم يقدرهول ما فعلت كي أتمكن من احتمال آثار الصفعة الأولى.
.
........................................
.
أدهشني سرعة اندفاع و دفء ذلك السائل الأحمر اللزج من بين شفتي جرحها و كأنها تتحدث بلغة الدم
ترى..ماذا كانت تقول ؟؟؟
.
......................................
.
كيف أمكنكي تركي وحدي و نحن لم نفترق إلا دقائق معدودة ساعة ولادتنا؟
المكان : المقابر
.
.............................
.
فزعت حين رأيت الدماء
تآذيت لحظة رأيت الحروق
و أشحت وجهي و حمدت الله كثيراً حين رأيت ذو الساق الواحدة
كيف سأكون طبيبة؟؟؟؟؟
.
............................
.
آلمني سماع صوت أبنك يهتف عالياً أسمك " بابا "
فقد علمت أن حبي بعد لم يولد كي أتكبد عناء قتله و الحزن عليه
فقط أحتاج لقليل من الادوية و بعض الحركات البلهوانية للتخلص منه بلا أثر ظاهري
ولكن أتظن أن لن يكتشفه أحد؟؟؟
.
..............................
.
- لم لا تقولي شيئاً ؟
= ......................
- هل ستتركيني؟؟
= ......................
- فعلت هذا كي أجعلكِ تثوري
= ......................
- لم لست غاضبة ؟؟
= .....................
- تكلمي .
أصفعيني .
قولي أني لا أستحقك .
قولي أنك نادمة لمعرفتك بي.

هزها برفق في شدة فتناثرت دموعها علي ملابسه فأشاحت عينيها بعيداً ثم أغمضتها ببطء

صوت أرتطام الباب

دموع

= ....................


............................

حكوك الطبع و النشل محفوسة لنعكوشة

ساكت و صابر يا خشب

كيف الحال؟
هوه أنا عايزاكوا تنقدوا - المضمون- قبل الوزن و القافية وا لحاجات دية لإنها أغنيه فمعتقدش و يمكن أعتقد إن ممكن
ولا أقولكوا
إنقدوا ال- مضمون - و طريقة العرض و الاسلوب
المهم انقدوا
اسمها خشب

خشب
كان نفسي أبقي زي الخشب
بعنين خشب
قلب خشب
قالولي أصلك محسودة .... مسكت الخشب
قالولي طريقك مسدودة .... قصفت الخشب
قالولي مالك مهدودة .... كسرت الخشب
قالولي حبالك مشدودة .... قمت و مزعت الوتد
ماهو خشب

فتحت عيني .. لاقيت أبويا بيقولي

الوردة دية .. من الشجر

و الشجر هوه الخشب

إداني الوردة و قالي ... الوردة دية للقمر

بصيت لفوق و رميتها

رجعتلي تاني قام قالي

القمر بعتها للقمر

.

واتبدل الورد بخشب

وكله كان و كان و كان و انكتب

و كله ذهب

لأ مش دهب بس ذهب

يا عيني لما نفتكر ساعة فراق و ساعة حنين

تيرا را راااااا

وتنزل دمعة من عنينا الحيرانين

دمعة ألم ....... دمعة أنين

علي سرير من خشب

و لما كنا بنتزحلق زمان زمان في بيتنا الكبير

علي السلم الخشب

و نتمرجح و نطير و نطيـــــــــــــر

علي مورجيحة من خشب

فين المورجيحة و السلم يا خشب

.

تعبينك معانا والله .. يا خشب

كتبنا بيك و بنبريك و مستحملنا يا خشب

عايش معانا يا خشب

شايف حياتنا يا خشب

ساكت و صابر يا خشب

كان نفسي ابقى في صبر الخشب

او قلبي يبقى ... لون قلب الخشب

و عيني تقسى ... زيك يا خشب

آآه يا خشب

..................................

حكوك الطبع والنشل محفوسة لنعكوشة