تنوية:
...................
برضه ملوش علاقة بالقصة اللي قبلها و دية مجرد لحظات من العمر
أمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــي ، محمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
دوت صرخات عالية فجأة قبل أن تسرع أمها لتلحق بها
قالت برعب: ماذا هناك
أظن أنني سألد، آه لا ... لا أستطيع ... أمي... أم...... .
تسارعت أنفاسها لم تعلم كيف تقول لها ما تحس به ولكن أمها كانت تحس بها فعلاً
دلف محمد مسرعاً إلي غرفتها فوجدها باهتة اللون علي جبينها قطرات عرق وهي مرتعشة
اقترب منها قائلاً بهدوء مصطنع: شششششششششش خذي نفساً عميقا ( مثلما أفعل) ثم اخرجيه بهدوء
حاولي
بدأت تحاول و هي ترتعش
ثم فجأة
آآآآآه .. لا .. سا .... سألد ... تكررت كلمتها الأخيرة و هي ضاغطة علي شفتيها حتى كادت تمزقها مع اهتزاز شديد في رأسها من شدة تقلص عضلاتها.
ألبستها أمها عباءة و انطلقا في السيارة و أمها لا تنفك تقرأ كل ما حفظت من الآيات القرآنية
شخصت عينيها فجأة و ضغطت بشدة علي ضروسها و علي يد أمها : توقف ، أرجوك توقف لا تحرك السيارة فأنا ......... لم تستطع إكمال الجملة ......
أبطأ من سرعة السيارة حتى وصلا إلي المشفى
أسرع يصرخ في الاستقبال : أختي ستلد أرجوكم أسرعوا.....
انطلقت معه إحدى الممرضات للتأكد و نادت علي العامل ليحضر لها سريراً متنقلاً
وضعوها علي السرير المتحرك و انطلقا في الطريق إلي مقر الولادة
نظرت بعينين زائغتين و دموع هاربة إلي امها و بشفاة مرتعشة قالت : قولي لحسن أنني لم أستطيع احتمال أكثر من ذلك .....أخبريه أن يعامل ابنتنا كما كان يعاملني ... و أن يسميها حنان كما اتفقنا .
طمأنتها أمها قائلة : بل ستقولين أنت له هذا.
لم تستطع أن تجادل أمها في هذه اللحظات .
ازداد شحوب وجهها و ازداد تصبب العرق منها ووهنت ضغطتها علي يد أخيها
نظرت إلي محمد في محاولة صعبة أن تبتسم : إن نورا تحبك ، لا تتركها مهما فعل بك أبيها ، لا تحطم قلبها الصغير ، الذي اكتفي بأن يضعك فيه فأنت تملئه تماماً .......... عدني بأنك ستكون معها إلي الأبد، ان تفعل ما تستطيع ولا تستطيع كي تتزوجها
لم يملك إلا أن يقول : أعدك يا أختي ، ولكن عديني أنتي أن تصمدي
بدأت كلماتها تتفلت منها و عينيها تدوران
دوت صرخات عالية فجأة قبل أن تسرع أمها لتلحق بها
قالت برعب: ماذا هناك
أظن أنني سألد، آه لا ... لا أستطيع ... أمي... أم...... .
تسارعت أنفاسها لم تعلم كيف تقول لها ما تحس به ولكن أمها كانت تحس بها فعلاً
دلف محمد مسرعاً إلي غرفتها فوجدها باهتة اللون علي جبينها قطرات عرق وهي مرتعشة
اقترب منها قائلاً بهدوء مصطنع: شششششششششش خذي نفساً عميقا ( مثلما أفعل) ثم اخرجيه بهدوء
حاولي
بدأت تحاول و هي ترتعش
ثم فجأة
آآآآآه .. لا .. سا .... سألد ... تكررت كلمتها الأخيرة و هي ضاغطة علي شفتيها حتى كادت تمزقها مع اهتزاز شديد في رأسها من شدة تقلص عضلاتها.
ألبستها أمها عباءة و انطلقا في السيارة و أمها لا تنفك تقرأ كل ما حفظت من الآيات القرآنية
شخصت عينيها فجأة و ضغطت بشدة علي ضروسها و علي يد أمها : توقف ، أرجوك توقف لا تحرك السيارة فأنا ......... لم تستطع إكمال الجملة ......
أبطأ من سرعة السيارة حتى وصلا إلي المشفى
أسرع يصرخ في الاستقبال : أختي ستلد أرجوكم أسرعوا.....
انطلقت معه إحدى الممرضات للتأكد و نادت علي العامل ليحضر لها سريراً متنقلاً
وضعوها علي السرير المتحرك و انطلقا في الطريق إلي مقر الولادة
نظرت بعينين زائغتين و دموع هاربة إلي امها و بشفاة مرتعشة قالت : قولي لحسن أنني لم أستطيع احتمال أكثر من ذلك .....أخبريه أن يعامل ابنتنا كما كان يعاملني ... و أن يسميها حنان كما اتفقنا .
طمأنتها أمها قائلة : بل ستقولين أنت له هذا.
لم تستطع أن تجادل أمها في هذه اللحظات .
ازداد شحوب وجهها و ازداد تصبب العرق منها ووهنت ضغطتها علي يد أخيها
نظرت إلي محمد في محاولة صعبة أن تبتسم : إن نورا تحبك ، لا تتركها مهما فعل بك أبيها ، لا تحطم قلبها الصغير ، الذي اكتفي بأن يضعك فيه فأنت تملئه تماماً .......... عدني بأنك ستكون معها إلي الأبد، ان تفعل ما تستطيع ولا تستطيع كي تتزوجها
لم يملك إلا أن يقول : أعدك يا أختي ، ولكن عديني أنتي أن تصمدي
بدأت كلماتها تتفلت منها و عينيها تدوران
.
أول مرة التقت بحسن صدفة: أحست و كأن الحياة دبت في قلبها ولم تعلم لماذا ..... قدم لها وردة : أخذتها بيد مرتعشة ...........طلب منها الزواج : لم تملك إلا أن تومئ برأسها في خجل .......... لأول مرة يقول أحبك : احتضنته و دار بها .......... أول مرة يسافر: تحبس نفسها في غرفتها لا تريده أن يرى دموعها .......... عاد بعد شهر و يومين: طارت في المطار كيمامة عولجت من انكسار جناحيها ............. سكنا في شقة جديدة بدل من سكنتهما فوق السطح :شموع و رقصات ناعمة و نظرة انبهار بزوجها .......... قالت له أنا حامل شهق قائلاً أريدك لي وحدي .......... سافر منذ شهران أمسكت بيده بشدة و أعطته ورقة كُتب فيها " لم أكن سأحتمل أن يرفضه أبي نظراً لسوء حالته المادية أظن أني سأبقى معه إلي أن يحين الأجل"
أسرع الطبيب إليهم همهم ببعض الكلمات اللاتينية إلي الممرضة التي أسرعت لتأخذها بعيداً عن عيني أمها القلقة و أخيها الذي راح يدعو الله جاهداً
وقت يمر .... و هما يبدلان الأماكن
قال محمد :ءاتصلتي بحسن ؟؟؟
قالت : لم استطع الوصول إليه
أغمض عينيه بأسى فأمسكت أمه بيديه : تفاءل
أجاب في يأس : سأحاول
.
خرجت الممرضة مسرعة و علي وجهها علامات الخوف و الرعب فقامت الأم مسرعة لتسألها عن حال ابنتها فقالت : بخير بخير ... ركضت إلي زميلتها الممرضة الأخرى : ابعثي أحداً ليحضر دكتور أحمد شفيق و اسألي عن فصيلة دم أوه السالبة .
و غابت الممرضة عن النظر
خرجت الممرضة مسرعة و علي وجهها علامات الخوف و الرعب فقامت الأم مسرعة لتسألها عن حال ابنتها فقالت : بخير بخير ... ركضت إلي زميلتها الممرضة الأخرى : ابعثي أحداً ليحضر دكتور أحمد شفيق و اسألي عن فصيلة دم أوه السالبة .
و غابت الممرضة عن النظر
.
تسارعت ضربات قلب أخيها و أمها ....................
دخل طبيب آخر إلي حجرة العمليات في توتر
فأمسكت الأم بالممرضة في عصبية : قولي لي ماذا يحدث!!!!
قالت : لقد نزفت كثيراً مما أثر علي بعض أجهزتها ، للأسف لا يوجد فصيلة ابنتك في بنك الدم .... قالت لها : إذن فخذوا مني .... سألتها بسرعة ما هي فصيلة دمك قالت : أوة الموجبة
حركت رأسها بالنفي قائلة لا يمكن .. نحتاج إلي السالبة ... قالت و أنت : قال محمد : أنا فصيلة – إية-
قالت الممرضة بسرعة و هيا تتحرك باتجاه غرفة العمليات : أعتقد أننا سنضع لها محاليل علها تصمد ولكننا نحتاج إلي نقل دم فوراً........
.
أجهشت الأم بالبكاء داعية : يااااااااااااااااااااااااااااااااا رب
.
خطوات مسرعة باتجاههم ........... وجه تتضح معالمه شيئاً فشيئاً
صرخ محمد : إنه حسن
قالت له أمها دون أن تسأله عن حاله : ما هي فصيلة دمك؟؟؟؟؟؟؟؟
قال وهو يأخذ أنفاسه بسرعة : أوة السالبة
.
صرخت الأم من الفرحة علي الممرضة: إن زوجها فصيلة دمه مناسبة
قالت الممرضة : تفضل معي لنقوم ببعض التحليلات و اخذ منك التبرع
غابا عن الأنظار
وقت يمر
انقبض قلب الأم فجأة
خرج الطبيب الأول و علي وجهه نظرات علمتها أمها جيدا ...
سقطت دموعها بألم
فأردف الطبيب يقول : للأسف لم نستطع أن ننقذ حياة المولودة
.
شخصت عيناها من الفرح ... كادت أن تقبله ...
قالت بصوت مرتفع : هذا يعني أن ابنتي بخير؟؟
أجاب : لقد حضر دكتور احمد في الوقت المناسب .
.
امتزجت دموع الفرح مع دموع الألم
أسرعت الممرضة بالدخول إلي حجرة العمليات محملة بكيس الدم
.
اقترب حسن من أمها قائلاً : هل علمتِ كيف حالها ؟؟؟
قالت بأسى : لم يتمكنوا
شخصت عيناه و قال : لااااااااااااااااا
كيف هذا................
سقط علي الأرض مغمضاً عينيه من الألم
تسارعت ضربات قلب أخيها و أمها ....................
دخل طبيب آخر إلي حجرة العمليات في توتر
فأمسكت الأم بالممرضة في عصبية : قولي لي ماذا يحدث!!!!
قالت : لقد نزفت كثيراً مما أثر علي بعض أجهزتها ، للأسف لا يوجد فصيلة ابنتك في بنك الدم .... قالت لها : إذن فخذوا مني .... سألتها بسرعة ما هي فصيلة دمك قالت : أوة الموجبة
حركت رأسها بالنفي قائلة لا يمكن .. نحتاج إلي السالبة ... قالت و أنت : قال محمد : أنا فصيلة – إية-
قالت الممرضة بسرعة و هيا تتحرك باتجاه غرفة العمليات : أعتقد أننا سنضع لها محاليل علها تصمد ولكننا نحتاج إلي نقل دم فوراً........
.
أجهشت الأم بالبكاء داعية : يااااااااااااااااااااااااااااااااا رب
.
خطوات مسرعة باتجاههم ........... وجه تتضح معالمه شيئاً فشيئاً
صرخ محمد : إنه حسن
قالت له أمها دون أن تسأله عن حاله : ما هي فصيلة دمك؟؟؟؟؟؟؟؟
قال وهو يأخذ أنفاسه بسرعة : أوة السالبة
.
صرخت الأم من الفرحة علي الممرضة: إن زوجها فصيلة دمه مناسبة
قالت الممرضة : تفضل معي لنقوم ببعض التحليلات و اخذ منك التبرع
غابا عن الأنظار
وقت يمر
انقبض قلب الأم فجأة
خرج الطبيب الأول و علي وجهه نظرات علمتها أمها جيدا ...
سقطت دموعها بألم
فأردف الطبيب يقول : للأسف لم نستطع أن ننقذ حياة المولودة
.
شخصت عيناها من الفرح ... كادت أن تقبله ...
قالت بصوت مرتفع : هذا يعني أن ابنتي بخير؟؟
أجاب : لقد حضر دكتور احمد في الوقت المناسب .
.
امتزجت دموع الفرح مع دموع الألم
أسرعت الممرضة بالدخول إلي حجرة العمليات محملة بكيس الدم
.
اقترب حسن من أمها قائلاً : هل علمتِ كيف حالها ؟؟؟
قالت بأسى : لم يتمكنوا
شخصت عيناه و قال : لااااااااااااااااا
كيف هذا................
سقط علي الأرض مغمضاً عينيه من الألم
ارتعشت شفتاه
اسقط رأسه للخلف ناظراً لأعلي و قد هربت دموعه منه
قائلاً : لا تتركيني يا حلااااااااااااااااااااااااااا .
لا تدعيني وحدي .
بادرت الأم بسرعة : حلا بخير
ألتفت إليها بسرعة
أكملت : لم يتمكنوا من الحفاظ علي حياة المولودة
خرجت حلا من غرفة العمليات و هي غائبة عن الوعي
بادرت الأم بسرعة : حلا بخير
ألتفت إليها بسرعة
أكملت : لم يتمكنوا من الحفاظ علي حياة المولودة
خرجت حلا من غرفة العمليات و هي غائبة عن الوعي
.
وقت يمر في غرفتها و هي نائمة ..........
وقت يمر في غرفتها و هي نائمة ..........
دموع تخرج من بين جفنيها المغلقين
امسك حسن بيدها في حنان
أول مرة التقى بها صدفة : لم يستطع أن يرفع عينيه من عليها ............ أخذت وردته بيد مرتعشة : أحس و كأنه قد وقع عهداً للبقاء معاً و كانت هذه هي الإمضاء ................أومأت برأسها خجل حين طلب منها الزواج : صرخ في نفسه عالياً أحبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك ....................... حين قالها علانية احتضنها و كأنه يحتضن كل سعادته بكلتا يديه و لا يريد أن يترك سعادته أبداً ............ أول مرة يسافر : أحس و كأن روحه تنسحب منه بصعوبة .....................رآها بعد شهر و يومين و ثلاث ساعات : تسارعت نبضات قلبه حتى انه لم يسمع الضابط حين أخبره بأن عليه جمرك وزن زائد ..............قالت له أنا حامل شهق قائلاً: ألم نتفق أن نؤجل الحمل قليلاً ، أريدك لي وحدي ...... عند طبيب الموجات الصوتية : انظر كيف ابنتنا جميلة . أنتي أحلى. ................... كبرت بطنها ، اقترب منها علي السرير فانزعجت و قالت بحنق : ستخنق الفتاة ..... أمسكت يده قبل أن يسافر و أعطته ورقة فنظر إليها قائلاً بالطبع يا حبيبتي .
امسك حسن بيدها في حنان
أول مرة التقى بها صدفة : لم يستطع أن يرفع عينيه من عليها ............ أخذت وردته بيد مرتعشة : أحس و كأنه قد وقع عهداً للبقاء معاً و كانت هذه هي الإمضاء ................أومأت برأسها خجل حين طلب منها الزواج : صرخ في نفسه عالياً أحبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــك ....................... حين قالها علانية احتضنها و كأنه يحتضن كل سعادته بكلتا يديه و لا يريد أن يترك سعادته أبداً ............ أول مرة يسافر : أحس و كأن روحه تنسحب منه بصعوبة .....................رآها بعد شهر و يومين و ثلاث ساعات : تسارعت نبضات قلبه حتى انه لم يسمع الضابط حين أخبره بأن عليه جمرك وزن زائد ..............قالت له أنا حامل شهق قائلاً: ألم نتفق أن نؤجل الحمل قليلاً ، أريدك لي وحدي ...... عند طبيب الموجات الصوتية : انظر كيف ابنتنا جميلة . أنتي أحلى. ................... كبرت بطنها ، اقترب منها علي السرير فانزعجت و قالت بحنق : ستخنق الفتاة ..... أمسكت يده قبل أن يسافر و أعطته ورقة فنظر إليها قائلاً بالطبع يا حبيبتي .
.
سقطت من عينه دمعة
قالت بصوت خفيض : سامحني لم استطع أن .......
قبلها علي رأسها قائلاً : يمكننا أن نجلب أولاداً آخرين
حاولت إظهار ابتسامة تضاهي ما بقلبها من فرحة قائلة : حقاً
قبل يدها قائلاً : حقاً
سقطت من عينه دمعة
قالت بصوت خفيض : سامحني لم استطع أن .......
قبلها علي رأسها قائلاً : يمكننا أن نجلب أولاداً آخرين
حاولت إظهار ابتسامة تضاهي ما بقلبها من فرحة قائلة : حقاً
قبل يدها قائلاً : حقاً
تعليق مع إصراري :
الشخبطة دى بتاعتى(عائدة علي مع اصراري مش نعكشة اللي كاتباها) وهى مكتوبة فى حلا من حسن انفعال لحظى بعد ما قريت القصة
زى الحياة
الحب لما بيتولد
وبنتولد وياه
زى الوجود
لما اراد المولى
م العدم احياه
زى الربيع
لما ظهر
وكسى الشجر
بالحسن يا محلاه
زى القمر
حبك
وأجمل مالقمر
طول م القمر بيغيب
وحبك لا
يا شمس أبدا لا تغيب
ولا يحجبك عن قلبى غيب
أنا بعشقك رغم البعاد
وجوه قلبى الف آه
تعليق فتي مصر EgyBoy :
وللتوضيح بقى فصيلة الدم O ليست هى المشكلة فى القصه إنما المشكله هي (عامل ريسس) سالب نسبته عندنا نحن الشرقيين تكاد تكون معدومة أما الأجانب الجنس الأبيض فنسبته 15%
ديه اضافة من عندي انا بقة : لا يمكن نقل دم من الموجب للسالب و إلا سيحدث تجلط في الدم
..................................
حكوك الطبع و النشل محفوسة لنعكوشة
66 قالوا رأيهم في العك اللي تحت ؟؟؟:
يعنى مسمية نفسك نعكشة
ويه رأيك فى العك اللى فوق
وطبع ونشل
لاااا
ده تواضع لدرجة الغرور
انت موهوبة كتير
أنا باتفرج على فيلم أكشن
مش بقرا قصة مكتوبة
أنا مش عارف أوصفك
بس بجد بجد أنا منبهر بيكى
تقبلى أروع التحيات
السلام عليكم ورحمة الله
زى الحياة
الحب لما بيتولد
وبنتولد وياه
زى الوجود
لما اراد المولى
م العدم احياه
زى الربيع لما ظهر
وكسى الشجر
بالحسن يا محلاه
زى القمر
حبك
وأجمل مالقمر
طول م القمر بيغيب
وحبك لا
يا شمس أبدا لا تغيب
ولا يحجبك عن قلبى غيب
أنا بعشقك رغم البعاد
وجوه قلبى الف آه
قصه جميله والله وعلمية كمان ايه الحلاوه دى
وللتوضيح بقى فصيلة الدم O ليست هى المشكلة فى القصه
إنما المشكله هي عامل ريسس سالب نسبته عندنا نحن الشرقيين تكاد تكون معدومة أما الأجانب الجنس الأبيض فنسبته 15%
دى توضيح للأعضاء غير الطبيين يادكتورة نعكشة
مصطفى
باسجل حضور
وراجع تانى
اولا القصه تحمل مشاعر واحساس لا يوصف
ولكنها مستهلكه وتحتوي علي العديد من الاخطاء الفنية من وجهة نظري
وهي تكرار كلمة سألد لأنها اخلت بالتكثيف
ثانيا جملة وراحت تتذكر الكتابة الحديثة تعتمد علي الزمن النفسي وهي تارجح الكاتب بين الماضي والحاضر والمستقبل دون تنبيه القارئ بالقفزات الزمنيه
اهئنك علي احساسك
نعكوووشة ايه الجمال ده؟ فعلا قصة جميلة ولو ان اختي كانت قاعدة جنبي وه في شهرها التامن وخافت لما قرت البوست
هههههه لالالالالا مش انتي السبب هي كده كل ماتشوف او تسمع عن الولادة
المهم بجد بوست جميل
ياريت تشرفيني عشان عاوزة رايك في حاجة كده في البلوج
ممكن؟؟؟؟
دمتي لي
يااااااااااااااااااااااااااااااااااه
ياربي انا اتأثرت اووووووووووووووووووي
بجد حسيت كل كلمة مكتوبة ...وبالذات لما كانت بتتألم
ولحظة العثور علي فصيلة الدم دي بجد مؤلمة اوووووووووووووووووووووووووي
جميلة اوووي يا نعكشة
تسلمي
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى نعكشه
انا مش قادر اقول اكتر من
بررررررررررررافوووووووووووووو عليكِ ياقمر
بجد ايه الكلام ده كله
جميله جدا
دمتى بكل خير
والله الموفق
القصه حلوه اوى اوى اوى
والله العظيم بجد
انا مش عارف اقول عليها ايه بس بجد روعه
مع اصراري
:| الكلام دة مش ليا أكيد :|
هيا فلتات كدة
تسلم ربنا يخليك
.............
مين اللي كاتب الشعر ولا القصيدة دية؟؟؟
حلوة قوي ماشاء الله
سلمت يداك
دمت سالم
نورتني
................
فتى مصر EgyBoy
ههههههههه @ علمية
والله انا حاولت بقدر المستطاع أبعد عن أي تعبيرات علمية
حتي الدكتور خليتة يقول كلام باللاتين يعني مرضيتش اقول كلام طبي
بس للأسف لازم
تسلم علي التوضيح ممكن أرفقة بالبتاعة تحت ؟؟؟
دمت سالم
..................
جامعاوي روش طحن
يا سلام
دمت سالم
...............
محمد حلمي مخلوف
فرحانة ان وصللك الاحساس
اعتقد اني كررتها لإن الواحد لما بيتوجع قوي بيكرر كلامة
ممكن استعيض عناه بكررت كلمتها الاخيرة كثيرا و قولي رأيك
-(عادي ممكن نشيل الجملة يا باشا :D
تتذكر الكتابة الحديثة تعتمد علي الزمن النفسي وهي تارجح الكاتب بين الماضي والحاضر والمستقبل دون تنبيه القارئ بالقفزات الزمنيه)
بس ساعات الواحد مبيقدرش يميز
بس نشيلها منشيلهاش لية
حديثة حديثة
تسلم
نورتني والله و بتنورني دايماً
دمت سالم
...................
د موني
ههههههههههههه
ربنا يتمملها بالسلامة يا رب
و تجيب احلى طفل في الدنيا و يكون الذرية الصالحة ليها
تسلمي ربنا يخليكي
انتي تؤمري يا فندم بس
دمتي سالمة
............
سفروتة
فرحانة ان الاحساس وصلك
تسلميلي يا رب
دمتي سالمة
..................
انا و الحب ننتظرك حبيبتي
عليكم السلام و رحمة الله وب ركاتة
تسلم ربنا يخليك
دمت سالم
...................
بطوط الحبوب
تسلم
شكراً
دمت سالم
.....................
سلامٌ عليكم
نعكشه
ازيك
بوست مميز جدا
بجد موهبتك حلوه قوى
دمتى بالف خير
تحياتى
الشخبطة دى بتاعتى
وهى مكتوبة فى حلا
من حسن
انفعال لحظى بعد ما قريت القصة
القصة مؤثرة جدا
علشان كدة عشت جواها
ورديت ع الاحساس بإحساس
أهنيكى على روعة الابداع
مع أروع تحياتى
السلام
نعكشة اخبارك
اذييييك
وحشتينى
القصة تحفة جداااااااااا
انتى على طول كدة مبدعة
ربنا يحميكى يا احلى نعكوشة
رائعه كعادتك
اولا ازيك
ثانيا بضم صوتي لصوت "مع اصراري" شكلا ومضمونا في اول تعليق ليه
ثالثا بقي فعلا فعلا ابداع
انتي متميزة في القصة القصيرة يا دكتورة
التصاعد بتاع الاحداث واحتباس الانفاس في كل لحظة
انتظر انها تولد بسلامة او يحصل لها حاجة
حاسة اني كنت هبكي لو كانت ماتت
بتبعدي علي كل الحشوات وبتوصلي للمعني علي طول بكل يسر وسلاسة
حتي اللغة العربية بتاعتك حلوة اوي وبسيطة
بجد القصة عجبتني جدااااااا
علي فكرة
لو عملت في يوم مجموعة قصصية ليكي متنسيش تبعتي ليا نسخة
تحياتي
فارس بل جواد
تسلم
دمت سالم
.................
مع إصراري
خطيرة صراحة
ممكن اضيفها للقصة :D باسم حضرتك طبعاً :D
انا هضيفها لو حضرتك معترض قولي أشيلها.. اوك
ربنا يخليك يا رب
دمت سالم
..................
نونو
بخير احمد ربي
تسلمي يا رب ربنا يخليكي
نورتيني
دمتي سالمة
.............
سمر الشافعي
فلتات
دمتي سالمة
............
كوشيا
أولا : بخير احمد ربي
ثانياً : :D طيب بس انا فعلاً مش كدة
ثالثاً: هحاول ازود من كتابتي فيها ان شاء الله
مش عارفة اقولك اية صراحة
بس انا اللغة العربية بتاعتي فاشلة للأسف
معرفش ازاي هيا طالعة كدة بس اهو يعني
الله يخليكي
ههههههههههههههه : والله انتي سكر
خامساً : دية من عندي بقة
انا بحب قوي لما بقرا كلامك
بتنوريني يا كوشيا دايماً
دمتي سالمة
.............
سلامٌ عليكم
عليكى شوية قصص تحفة بجد
انا بحب القصص القصيرة دى اوىىىىىى
عجبنى فى الاخر انك كاتبة التعلبق بتاع الفصيلة لانه صح و اهى معلومة ليكى علشان القصص القادمة :)))
نعكشة
القصة جميلة اوي وفيها حب كبير اوي
اسلوبك في السرد اكتر من رائع
قصة مؤثرة جدا
تحياتي لكي ولقلمك الجميل
دمتي مبدعة دائما
سارة
ابهجتنى الإضافة الغالية
وادخلت الى نفسى سرورا ورضا
شكرا لإسعادك لى
ولكى أسعد التحيات
السلام عليكم ورحمة الله
:(
عورتي قلبي
مسكينه
ليش جذي
ليش القصه حزينه
:(
ما علينا
الله يكرمك
وهيا كمان بتحبك
تسلمي عالمعلومة
دمتي سالمة
..................
سارة جبالي
الله يخليكي و يعزك
انا مستحقش كل دة بجد
دمتي سالمة
.................
مع اصراري
:D
مبسوطة ان حضرتك معترضتش وان حضرتك مبهوج
عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة
دمت سالم
............
الظلام Darkness
منا خليتها سعيدة ف يالاخر اهوه :(
معلش اني عورت قلبك :(
انتي جميلة قوي
دمتي سالمة
........
سلامٌ عليكم
جامده اوى يا نعكشه....
جميل القصةفعلا
انا قريت البوست كذا مرة..
احسن حاجة ان السرد لادبي افضل كمان من القصص اللي قبل كدا..مفيش كلمات كتير بتخرج من جو القصة..
تحياتي :)
تخاريف خاصة
تسلمي
دمتي سالمة
............
ميرو
تسلم ربنا يخليك
المشكلة اني مفهمتش حاجة من اللي حضرتك قلته :D
هههههههههههههههههههههه
هو انا متعمدتش دة
بس تعلمت حاجات من المرة اللي فاتت من نقد ( محمد حلمي مخلوف ) عدم استخدام كانات كتير ، و في دية نحاول نحفذ عقل القاريء انه يعرف انها بتتذكر و حاجات كدة اللي هيا ربط الماضي بالمستقبل) و و هلم جرجر
غير كدة صراحة متعمدتش ان اسلوبي الادبي يبقي افضل
بس جميل انه طلع افضل
دة يدل ان هناك تحسن
دمت سالم
............
سلامٌ عليكما
أول مرة التقت بها بحسن صدفة
في بها زايده هنا هي المفروض التقت بحسن علي طول
--------------------------
نعكشه
فارتطمت بالسيدة ملقاة فوق صدر ابنها الذبيح وقد فارقت الحياة.
(أخبرتني السيدة أنها تعانى جوعا شديدا لطردها المتكرر من المنزل لان زوجة ابنها
تؤلبه عليها لشكها بوجود علاقة بينها وبين صديقه .)
الجملة اللي بين القوسين دية الست كانت بتحكيلة قبل ما تموت؟؟؟
لو كدة يبقي قشطة
------------------------------
اكيد طبعا كانت بتحكي له قبل موتها
-------------------------------
موقف اربعة : ياخسارة متهناش بالفلوس
------------------------------
صنع بيده المكان الذي عزل فيه لفقره واوشك علي قطعها يبقي لازمتها ايه الفلوس بقي
----------------------------------
موقف 5 : من وجهة نظرك الحال هيبقي كدة في 2086 :( :( :'(
---------------------------------
مش بعيد
--------------------------------
تعليقي الاخير
اجهدت عقلي عشان افهم
ولما فهمت فرحت اني اجهدت عقلي عشان افهم
جميلة
-----------------------------
والله انا اللي فرحان انها عجبتك
دومتي بخير
وشكرا لرأيك
نعكوشة
القصة فظيعه...حلوه اوي
بس ايه الاحساس المجسم ده
اكيد انتي شاهدت لحظات متشابهه...علشان تجسميها كده
بس حتى شخابيطك ليها معنى
تحياتي
نعكشة انا بعيط القصة جميلة اوي موهوبة بجد
حتى الشخابيط سكر
ربنا يبارك فيكي يا نعكوشة
تحياتي
حراااااااااااام عليكي
أنا قلبي وجعني
وعيطت والله
بجد جميلة جدا
بتحكي بأسلوب مشوق أوي يا نعكوشة
تحياتي حبيبتي
الحكاية حلوة أوي
ونهايتها كمان بداية جديدة
سلام
lyssandra
بعد السلام عليكم
جميلة جدا يانعكشة رغم أنها القصة التانية بس اللى أقراها ليكى
بس شايف انك تفوقتى على نفسك المرة دى عن سابقتها
استمرى يانعكشة فى الكتابة لأن موهبتك رائعة .. استمرى وهيكون ليكى اسلوبك الجميل والرائع
استخدامك لتقنية الفلاش باك لكلاهما .. مميز
تحية ليكى وتحية لقلمك المبدع
مش معقول
دي رسمتك
ممتازه فعلا
الواد شعره احمر و البنت شعرها ازرق
روعه فعلا
اشبه برسومات افلام الكرتون
محدش يقدر يختلف على انك موهوبة
واكتر حاجة عجبتنى طريقتكف الوصف جميلة جدا
والقصة مع انها مش جديدة بس مكتوبة حلو..والاحساس فيها
عميق جداً...بس كانت محتاجة تبقة اقصر شوية يعنى تخليها مكثفة شوية
والنهاية محتاجة تبقة اقوى شوية مش لازم تبقة فى النهاية وحشة بس تبقة
اقوى (اكيد انت فهمه قصدى)
بس فى المجمل قصة جميلة فعلا وتستحق التقدير
نعكشه انتي رهيييييييييييبه
ايه الجمال ده يا بنتي
وبما اني مبحبش اسم حسن بس القصه تحفه
ربنا يكرمك يا نعكوشتي يا رب
برافو عليكي يا دكتوره نعكشه سلام
للحقيقة احترت جداً أيهما أفضل من الأخر القصة أم الشعر، كلاهما رائع.
وإن شاء الله المرة الجاية ربنا يرزقهم بطفل جميل يسعد حياتهم
محمد حلمي مخلوف
جاري التغيير يا فندم و ربنا يخليك علي المتابعة :D
دمت سالم
...................
واحدة مفروسة
تسلمي ربنا يخليكي
بس انا مشهدتش احداث ولادة في حياتي
كلها من الأفلام
انا بحب اتقمص و اتخيل
مش اكثر
الله يخليكي
نورتيني
دمتي سالمة
..................
نونو
انتي رقيقة قوي :(
ربنا يخليكي
اللهم آمين
وز يبارك فيكي انتي و عائلتك آمين
دمتي سالمة
...............
ليسندرا Lysandra
مش عارفة اقولك إية صراحة
مكنتش متخيلة انها حلوة كدة :|
الله يخليكي
انا فعلاً حاولت اخليها كدة لإن هوه اصلا مكانش عايز ولاد في الأول
عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة
نورتيني
دمتي سالمة
..................
أبو صلاح
عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة
انا صراحة مش عارفة ازاي حصل يعني انا مطورتش من نفسي بس سمعت كلام الناقدين و بس
سبحان الله بقة
ادينا مستمريين ورانا اية :D
ربنا يخليك و يكرمك
تسلم يا رب
دمت سالم
.............
ذو النون المصري
لأ والله مش راسمتي ولا حاجة
ولا بعرف ارسم كدة أصلا
هيا من جوجل و كنت جايباها بالبحث عن anime
معلش جت أوت
نورتني
دمت سالم
...............
سبعة seven
الله يكرمك
هيا بتيجي كدة
انا كمان حساها طويلة شوية
بس حقيي مبعرفش أكثف ولا اطول
يعني اللي بيجي علي بالي اكتبه
انا فاشلة أصلاً في الأدب
يعني مش متمكنة أنا بكتب كهواية مش كأحتراف و مقريتش في الحاجات دية كتير
و قال لي - محمد حلمي مخلوف - قبل كدة علي حكاية التكثيف دية في قصة - في هذه المناسبة- و معرفتش برضو اعملة
بالنسبة للنهاية
هوه أصلاً من اول القصة لآخرها مكانش عايز أولاد
ودة هتلحظة في عايزك ليا لواحدي
لما ورته البنت علي الultra sonic قالها لأ انتي أحلي
كان مفقوع مرارتة لما اتضايقت منه علي الفراش : هتخنق الفتاة
معنى انه وافق علي انها تخلف دية بداية للقصة
فاهم مقصدي؟؟؟
لو ليك وجهة نظر تانية قولهالي
يعني كنت تتمني تبقي النهاية ازاي
و نشوف لو ينفع نظبطها في القصة دية او القصص الجاية
شرفني تعليقك
دمت سالم
.............
يوميات فنانة مفروسة جداً
الله يخليكي يا قمر
انا مبحبوش برضة بس الاسم اللي جة علي بالي
هههههههههههههه
اللهم امين
و يكرمك انتي كمان يا قمراية
دمتي سالمة
....................
قلب مصري
سعيدة جداً برأي حضرتك
الشعر كاتبه ( مع اصراري ) مش انا خالص
بس عجبني جداً و حسيت اني محتاجة اضيفة للقصة هيخليها أروع
و القصة انا اللي كاتباها و ربنا يخليك يا رب
ان شاء الله اولاد و بنات كمان
ههههههههه
دمت سالم
نورتني
................
سلامٌ عليكم
ايه يا بنتى ده..
تخيلى انا تعايشت مع القصه دى بطريقه مهوله..
انتى يا ست الحاجه..
اذا كنتى مسميه اللى انتى بتعمليه ده نعكشه..فربنا ينعكشك كمان وكمان..
عن جد هايله..
وبعدين خدى هنا..
هو انا اهرب من السيكولوجى فى الكليه الاقيه ناططلى هنا..
ياساتر يارب..الظاهر ان الكليه دى مش هتسيبنى فى حالى..
ياساااااااااتر..
بس بجد رائع رائع..وأنا ابدى اعجابى..
تصدقي أنا تخليت ان الست هتموت قبل الولاده..هههههههههه
وبعدين انتي عاملة فصيلتها بالسالب ليه خليها أو موجب وأنا أجي أتبرعلها.. على الأقل كنا أنقذنا الجنين..هههههه
سكر والله القصص بتاعتك دي
تقبلي تحياتي
بصى هوه مش لازم النهاية تتغيلر كتير
بس ممكن بس تغيرى الصيغة نفسها
بحيث تبقة مؤثرة عشان بجد 50% من القصة
هيه النهاية هيه اللى بتخلى قصة حلوة وقصة مش حلوة
سيبك من القصة ديه خلاص اتكتبت ركزى فى الجى
واه حجاة كمان انت مش فاشلة فى الادب ولا حاجة
المسئلة كلها مسئلة اذواق بس انت اسوبك جميل بالعكس
استمرى وان شاء الله هتعملى حجات احسن من ديه بكتيير
ميادة رفعت
احم احم
انا اقصد حياتي منعكشة
احم
متمناش اني ابقي اكثر تنعكشاً
كفاية نعكشتي عليا
سايكولوجي اية : والله ما عرفه يا باشا
هوه اتعرضلك ولا حاجة الواد دة
قوليلي وانا اقطعة
ربنا يخليكي يا قمر
دمتي سالمة
..................
في حب مصر
بالنسبة للموت بتاع الست: نحن نختلف عن الآخرون
:P
بالنسبة لأو موجب : هههههههههههه عشان نقرف المشهد
قصدي القاريء
:D
بالنسبة للسكر : ربنا يعزك
دمت سالم
..............
سبعة
مش عارفة لية كل ما اقرا اسمك افتكر
seven eleven
مع اني مش فاكرة اية seven eleven دية
يلا خير
المهم
يلهويييييييييييييي
اصوت
مش فهمة والله
يعني اخليها عاملة ازاي؟؟
تكلم موضحاً بالأمثلة
انا مش قصدي فاشلة فاشلة
انا اقصد فاشلة لإني مش بكتب علي أساس قراءة
بكتب كدة من الهواء
معرفش قواعد معينه امشي عليها
معرفش حاجة معينة استند عليها
انا بكتب كدة وخلاص
فاهمني
هذا مقصدي بكلمة فاشلة
والاعتراف بالحق فضيلة
الله يخليك ي رب
ربنا يخليك للوطن
دمت سالم
............
سلامٌ عليكم
لااااااااا هو الواد اللى اسمه سيكولوجى ده يقدر يهوبلى..
احنا فى حمى الحكومه يا ست الحاجه..
وبعدين عم حنكش سداد..
سلاموووووز..
ايه النعكشه دى على العوم راااااائع
كالعاده يعنى
حقول ايه بس مدونه رااائعه
على فكره الى جبنى موضوع الصعيد
طب والله عشان خطرك لكتب الجزء الرابع
وحيكون عنوانه
( من اجل تعليق نعكشه اكتب يومياتى فى الصعيد 4 )
حيكون نازل على بكره ان شاء الله
سلام
ميادة رفعت
خلاص .....
كدة اطمنت عليك ي بنتي
مادام عم حنكش معاكي
عليكم السلام و رحمة الله
...............
احمد ( انت وصاحبك)
ربنا يخليك يا رب و يعزك
هههههههههههههههههه
الله يكرمك يا رب
وانا في الانتظار
بس بلاش العنوان دة :D
دمت سالم
سلامٌ عليك
جميل يانعكشة , بحب اوى اعيش فلا القصص بتاعتك لحظة بلحظة , انا عاملة بوست عن موضوع شبه دا بس فى الدرافت , مش عارفة هيتذاع ولا لأ هه
القصة جعلتنى الهث حتى النهاية
أما الكلمتين اللى وراهم .. فهما أحلى وأروع .. مشاعر نبيلة ..
نعكشة
قصتك حلوة اوى
وانا استفدت منهاا حكاية الريس السالب دى اول مرة بصراحة اعرفهاا
سلمت اناملك
اسلوبك بيعيشنى القصه بجد
تسلم ايدك وتسلم موهبتك وعقبال منقرالك كتب فى السوق
انشاءالله
:)))
سلامى
:))
من غيلا صويت ولا حاجة
انا مش بحب ادى امثلة فى الموضوع
بس انا قصدى النهاية ديه لازم يبقة ليها شكل جمالى كده
انت نهيتها نهاية عادية جدا
يعنى كان ممكن بدل متنهيها بنهاية الحوار كنت تنهيها
بحاجة تانى مش قادر اقلك مثال عشان مش انا اللى كاتب القصة
وكان ممكن تخليها نهايتها حوار برده
بس كنت تخلصى الحوار على حاجة مختلفة
اين كان كفاية كده عشان تعبت
:]
زي الهوا
لله يكرمك
طيب لية مش منزلاه
بتسقعي الموضوع ولا إية لحدما الاسعار تغلى
هههههههههههههههههه
نزليه يا شيخة نزليه
دمتي سالمة
..............
شريف
:D
انا مبسوط
ربنا يخليك علي رفع الروح المعدنية
دمت سالم
..............
نهر الحب
ربنا يخليكي
العلم نورون برضو
فرحانة ان حد استفاد من القصة
ربنا يعزك يا رب
دمتي سالمة
.........
شيماء
الله يخليكي
سوق مين بس :D
انتي بتحلمي كتير اليومين دول شكلك :]
ههههههههههه
دمتي سالمة
..................
سبعة SEVEN
مفهمتش برضو
بس خلاص اوك
نبقي نحاول نخلي النهاية بلون اخضر مثلاً
هههههههههههههههههههههههه
بهرج
ربنا يستر في القصص الجاية
دمت سالم
..............
سلامٌ عليكم
ايه ده بجد
انا عيطت بجد
وربنا جسمي اشعر اوي
وعيط اوي
انا مضايقة عشان عيط
لانها تعبتني بجد
حسستيني بحاجة غريبة
اتخيلت القصة كلها
كلها
بجد
فظيعة
بجد طلقة
بجد تحفة
عشرة من عشرة
ديما اسمع عن مدونتك لكن عمري ما دخلتها
اسمحيلي اكمل بقية البوستات
تحياتى اوى
مها زين
لا إله إلا الله
يا بنتي انتي اللي رقيقة مش القصة اللي حلوة
طلقة اية و بتاع اية يجعل كلامنا خفيف عليهم
ربنا يعزك
كدة هاخد في نفسي مقلب
وكمان بتسمعي عن المدونة
انا اتشهرت يا ولاد
ههههههههه
ربنا يكرمك يا رب
نورتيني
وخدي راحتك عالآخر
دمتي سالمة
سلامٌ عليكي
بسم الله ما شاء الله....ايه اللى بيحصل فى البلوجات ده....ومن ورايا....أغيب شويه أرجع الاقى نعكشه الدكتوره والرسامه والشاعره بقيت أستاذه فى فن القصه القصيره... ماشاء الله عليكى سبع صنايع والبخت انشاء الله زى الفل...على فكره القصه فيها كل عناصر القصه القصيره زى ما بعلموها فى الكتاب....تكثيف وتشويق وترابط عناصر وتسلسل فى السرد....اللى عجبتنى جدا بقى وجديده فعلا الفقرتين اللى قارنتى فيهم بين مشاعرها ومشاعره عند نفس اللحظات. بتحسس فعلا بمدى التطابق بين احساسهم كأنهم شخص واحد مش شخصين....بجد بجد بجد الله ينور يا دكتوره....الظاهر ان مافيش فايده كل ما المهندسين يحاولوا يغلبوا الدكاتره فى حاجه الدكاتره ميسيبلهمش فرصه من أول يوسف أدريس لحد نعكشه الرسامه.....خالص تحياتى وشكرا
انا دايما بحب وانا داخله عندك اهزر
بس اسمحيلي مش حقدر
لاني فعلا من اول مبدات اقراء وانا كل جسمي بيرتعش
ف القصه والشعر وكله
بجد
تسلم اديكي
ومعلش لو كنت مبجيش من زمان
خلاص الاجازه خلصت
نعكوشتي
مالك الف سلامه علي اديكي يارب تكوني بخير
طمنيني عليكي
نعكشه
وحشتينى
لا سؤال و لا كلام اتاريكى قاعده بتكتبى فى قصه
خلتينى اعيط حرام عليكى
انا مكنتش بقرأ الكلام أنا كنت حاسه انى شايفاهم كأنه فيلم
انتى بجد تحفه
اكتر حاجه عجبتنى كمان انك جبتى المواقف برؤيتهم هما الاتنين
موقف لما قالها بحبك و الورده و رجوعه من السفر
القصه جميله و زاد فى جمالها اسلوبك
تقبلى مرورى
السلام عليكم
محمد داوود
والله ولا استاذة ولا بطيخ
هوه كدة فلتات بجد
مع نفسها مش تبعي انا
الحتة بتاعت المقارنة بين الاتنين
عارف فيه نظرية بتقول
ان كل واحد ف يالدنيا ليه الجزء المكمل ليه
وهما لقوا بعض
ربنا يوعدنا :D
الله يعزك يا رب
هههههههههههههههههههه
صراع الاجيال بقة
بس اش جاب لجاب
يوسف ادريس ليا
دة حتى الاسم مش لايق
هههههههه
خير خير
نورتني
دمت سالم
..................
زف.. و قط....
حبة تغيير من نفسك
هههههههههههه
يا حبيبتي تنوري في اي وقت
البلوج بلوجك
كنت بكتب بايدي الشمال بس عشان ايدي اليمين اتحرقت الحمد لله
انا حطيت عليها عسل و الحمد لله هيا كويسة دلوقتي و بكتب بيها و اخر تماما
ربنا يعزك يا رب و يخليكي
وتسلمي عالسؤال
دمتي سالمة
...............
بنوتة مصرية
منور يا باشا
ميوحشكيش وحش :(
معلش انا طول عمري فاشلة في الحاجات دية والله
يعني مبعرفش اقول حاجات من دية
يعني هوه انا بحبكوا من غير ما اقول
فاهماني؟؟؟
ربنا يخليكي يا رب ليا
و حرمت يا بوجي حرمت
هسأل بعد كدة علي طول
ولو غبت ابقي ذكريني
وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين
دخلنا في افلام و عياط
انا هكتب في بداية القصة ممنوع القراءة للبنات الرقيقة بعد كدة
انا كمان عاجباني الحتة دية
نورتي يا فندم
عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة
دمتي سالمة
........
سلامٌ عليكم
ايه سيكشن الفسولوجي اللي فالاخر ده
المهم..
هو جميل...ويمكن الردود كلها بتقول كده
ولكن..
معلش يعني...مش 3 قصص ورا بعض كده حاجة تزهق
هما اي نعم مالهمش علاقة ببعض
بس اصل انا مستني فقرة المطبخ بصراحة
تقبلي ردي الجاف
تحياتي لكي
سلام
آدم الغامض
دية فقرة البرامج التعليمية :D
هههههههههههه
يا رجل : الردود كله بتقول كدة
فشفعقول
انه الالهام يا عزيزي
وبعدين احنا هنا منعكشين اي حاجة تطأ في مخنا نحطها
و صراحة هما طلعوا كدة ورا بعض
بس
لأ نأبك طلع علي شونة
إلا صحيح يعني اية نأبك طلع علي شونة
مفردات يعني مش معني
عامتاً ربنا يستر اصلا لان مفيش في مخي حاجة و مألفتش حاجة جديدة
ولا جاف ولا رصاص
يا سيدي الفاضل هذه مدونتك
شخبط بها كما شئت
ساعات الشخبطة تحتوي علي افكار
دمت سالم
سلامٌ عليك
يااااااااا اخت نعكشه..
انا فرحتى لا توصف يا ست الحاجه..
مدونتى رجعت بالسلامه..وكده أصبح عندى عيلين..هلاحق على مين وللا مين ياختى..
بقوللك..؟
ليكى عندى تاج تعالى استلميه..
يللا السلام عليكم..
اعترض
على تسمية الكلام الجميل نعكشه
واعترض
فأنا سلبى لعامل ريسيس
وفخور بذلك:)
تحياتى
بجد مش كلام انا معنديش خلق للقرايه خالص والقصه دى معالمها بتقول انها جمده لكن للاسف وبدون كدب انا معنديش خلق للقرايه الكتير دى لو سمحتى ابقى اكتبى قصص قصيره اوى
ميادة رفعت
ألف مبروك يا قمر عالمدوننة و علي التاجججججججججج
دمتي سالمة
............
موجة زرقاء
مش كنت جيت من بدري عشان تتبرع للست اللي كانت بتموت دية
هههههههههه
دمت سالم
..............
احمد
خد الموضوع من نصه و اقراه
هيبقي موضوع قصير
ههههههههههههههههه
حلو حكاية معالمها جامدة دية
اضحكتني يا رجل
دمت سالم
.............
سلامٌ عليكم
ماشاء الله جميلة أوييي و جميل أسم نعكشة ده معبر أوي كده
تحياتي
زنوبة
تسلمي يا قمر
ربنا يخليكي
نورتي
سلام عليكي
بجد قصه رائعه فعلا
في انتظار الجديد منكي دائما
اية دة يا بنتي
ربنا معاكي بجد علي فكرة انا تعبت وانا بقرا كل الكلام الي فوق دة
انتي كتبتيه ازاي
ربنا معاكي
دمتي بخير
بنوتاية
تسلمي يا قمر
نورتيني
دمتي سالمة
..........
عبد الرحمن
الف سلمة علي حضرتك
مش عارفة هوه بيطلع لوحده
دمت سالم
..................
سلام عليكما
Post a Comment